Kunjungan

Sabtu, 2 Ogos 2008

Mufti Perlis Tegur PM lagi

KUALA LUMPUR, 31 Julai - Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi menyempurnakan istiadat meletak kalungan bunga di Tugu Peringatan Negara di sini sempena Hari Pahlawan 2008 sebagai memperingati wira-wira yang gugur semasa mempertahankan tanah air.
Cuaca redup dan nyaman pagi ini mewujudkan suasana sayu semasa sambutan berkenaan.

Perdana Menteri yang tiba pada pukul 8.30 pagi memulakan upacara simbolik itu dengan memeriksa perbarisan kawalan kehormat oleh Batalion Pertama Rejimen Askar Melayu Diraja pimpinan Mejar Norhisham Kamal.

Ia diikuti tiupan lagu Last Post untuk memperingati pahlawan negara yang gugur di perbatasan. Majlis kemudian mendengar deklamasi sajak berjudul Pahlawanku oleh Pegawai Waran I, Azamin Itam.

Sajak itu mengenang jasa pahlawan negara yang terkorban di medan perang sejak Perang Dunia Kedua, zaman darurat dan semasa menjalankan misi keamanan di bawah mandat Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB).

Perdana Menteri kemudian mendahului acara peletakan kalungan bunga di hadapan Tugu Negara sebelum diikuti Panglima Angkatan Tentera, Jeneral Tan Sri Abdul Aziz Zainal dan Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan.

Turut berbuat demikian ialah Panglima Tentera Darat, Jeneral Tan Sri Muhammad Ismail Jamaluddin; Panglima Tentera Laut, Laksamana Datuk Abdul Aziz Jaafar dan Panglima Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), Jeneral Tan Sri Azizan Ariffin.

Presiden Persatuan Bekas Tentera Malaysia, Datuk Muhammad Abd. Ghani turut mengalungkan bunga.
Berikutan dengan itu, mufti Perlis mengeluarkan kenyataan meneggur perbuatan PM tersebut dan meyifatkannya sebagai bercanggah dengan prinsip akidah Islam yang menolak sebarang unsur keberhalaan.
Sila baca lebih lanjut: Mstar
Komen: Tuan mufti patut menarik balik seruan yang pernah dilagukannya beberapa minggu lalu mengenai penyatuan UMNO dan PAS demi perpaduan Melayu. Sekadar menegur Abdullah tudak mengubah sikapnya. Seingat saya, isu meletakkan kalungan bunga di Tugu Negara ini telah diperkatakan pada tahun lepas. Abdullah Ahmad Badawi telah dikritik kerana menjalankan tradisi tersebut pada tahun lepas, namun masih mengulanginya pada tahun ini. Mengubah keadaan ini, ialah menukar pemimpin. Penyatuan PAS dan UMNO adalah ideal diperkatakan tetapi tidak praktikal serta tidak membela nasib bangsa melayu, apalagi orang Islam.

Tiada ulasan: